انواع گزارش های بهینه کاوی (بنچ مارکینگ) داخلی و خارجی در سرفصل ها ی مختلف

آگاهی از ترکیب دارایی ها، بدهی ها و فروش شرکت و مقایسه آن با میانگین و استاندارد صنعت، می تواند معیار مناسبی برای شناخت عملکرد سازمان در استفاده از دارایی ها و سایر موارد باشد. اینکه چقدر از دارایی های یک شرکت را نقدینگی شرکت تشکیل می دهد و چه سهمی از دارایی های شرکت به صورت تجهیزات و ساختمان و… هستند، در مقایسه با میانگین و استاندارد صنعت می تواند تا حدود زیادی بیانگر وضعیت سازمان باشد. یا اینکه شرکت چه سهمی از فروش خود را صرف هزینه های تولید می کند و چه سهمی از فروش به سود تبدیل می شود و مقایسه این نسبت ها با رقبا و میانگین صنعت به خوبی می تواند گویای عملکرد بنگاه اقتصادی باشد. گزارش های تحلیل فاصله با این رویکرد و بر اساس یک استاندارد بین المللی در تحلیل داده های مالی شرکت ها، ساختار دارایی، بدهی و فروش را با میانگین صنعت و رقبا مقایسه می کند. شیوه تحلیل بدین ترتیب است که در هر یک از صورتهای مالی یکی از اقلام مهم یا عمده را انتخاب و نسبت سایر اقلام را به آن می سنجند. بطور کلی در ترازنامه معمولا جمع دارایی ها به عنوان مبنا لحاظ می شود و سایر اقلام ترازنامه بر اساس آن سنجیده می شود در سود و زیان نیز معمولا مبنا را سرفصل « فروش» قرار می دهند. 

گزارش های تحلیل فاصله (Gap Analysis) مقایسه با رقبای داخلی

سرفصل های گزارش تحلیل فاصله داخلی به شرح زیر است:

۱٫ تحلیل فاصله ساختار دارایی

۲٫ تحلیل فاصله ساختار بدهی

۳٫ تحلیل فاصله ساختار فروش

۴٫ تحلیل فاصله ساختار نسبت های مالی

۵٫ تحلیل فاصله ساختار ارزش افزوده

۶٫ تحلیل فاصله ساختار هزینه های سربار

۷٫ تحلیل فاصله ساختار جبران خدمات

۸٫ تحلیل فاصله شاخص های مواد

۹٫ تحلیل فاصله شاخص های انرژی

(دانلود نمونه گزارش تحلیل فاصله داخلی)

دانلود شاخص های بهینه کاوی

لیست شرکت های داخلی موجود در سامانه جهت مقایسه ( اطلاعات شرکت های غیربورسی غیرقابل انتشار بوده و فقط در عدد میانگین صنعت موثر می باشند)

 

گزارش های تحلیل فاصله (Gap Analysis) مقایسه با رقبای خارجی

سرفصل های گزارش تحلیل فاصله خارجی به شرح زیر است:

۱٫ تحلیل فاصله ساختار دارایی

۲٫ تحلیل فاصله ساختار بدهی

۳٫ تحلیل فاصله ساختار فروش

۴٫ تحلیل فاصله ساختار نسبت های مالی

(دانلود نمونه گزارش تحلیل فاصله خارجی)

 

تهیه گزارش بهینه کاوی خارجی از انجمن کیفیت و بهره وری آمریکا

از ســوی سازمان (APQC _ American Productivity & Quality Center) خدمـتی تحت عنوان OSBC

(Open Standard Benchmarking Collaborative) با هدف ایجاد امکان ارزیابی جامع فرآیندهای عملیاتی در کسب و کارهای مختلف در مقایسه با رقبا ارایه می شود. این خدمت با استفاده از پایگاه داده شاخص های فرآیندی در صنایع مختلف و مجموعه شاخص های طبقه بندی شده فرآیندهای مختلف (PCF) قابل ارایه می باشد. انجام ارزیابی های مذکور از طریق تعیین فاصله های عملکردی در فرآیند مورد بررسی سبب ایجاد درک مناسبی از وضعیت آن فرآیند خواهد شد. پس از اتمام هر ارزیابی، گزارش نهایی که حاوی اطلاعات مقایسه ای شاخص های مرتبط با موضوع گزارش است، قابل ارایه خواهد بود.

لازم به ذکر است در گزارشی که تهیه خواهد شد، امکان انتخاب مقایسه شرکت با گروه های مشابه بر مبنای صنعت، جغرافی و سایز سازمان وجود دارد. همچنین مدت زمان تهیه گزارش حدود یک ماه و هزینه استفاده از این خدمات ۶۰۰۰ دلار (۵۰۰۰ دلار هزینه استفاده از خدمات و ۱۰۰۰ دلار هزینه شرکت IPC) می باشد. به پیوست فهرست موضوع های بهینه کاوی(بنچ مارکینگ)، نمونه فایل اکسل مربوط به ورود داده ها، فایل نمونه گزارش نهایی قابل ارایه و همچنین فهرست شرکت هایی که اطلاعات آنها موجود می باشد ارسال می گردد.

فهرست شرکتهای عضو انجمن بهره وری و کیفیت آمریکا

جهت استفاده از اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس زیر مراجعه فرمایید:

http://www.apqc.org/benchmarking-portal/osb

 

گزارش بهینه کاوی شاخص های رضایت کارکنان

رضایت و تعهد کارکنان دو جز اساسی در توسعه سازمان ها با عملکرد سطح بالا و جذب استعدادهای درخشان می­باشد. اندازه گیری رضایت کارکنان جهت رتبه بندی بهترین سازمان های ایرانی برای کار کردن، ابزار مهمی برای حصول اطمینان مدیریت ارشد هر سازمان از رضایت کارکنان خود به عنوان مهمترین سرمایه در اختیار می باشد. 

از این رو شبکه بهینه کاوی ایران با همکاری مرکز ملی اندازه گیری رضایت کارکنان، وابسته به جشنواره ملی بهره وری، آمادگی خود را برای ارایه آمار، اطلاعات مقایسه ای و تجزیه و تحلیل های حاصل از آن، به  سازمان های شرکت کننده در فرایند اندازه گیری رضایت کارکنان، اعلام می دارد تا از این طریق این سازمان ها را در ارتقا سطح کیفی عملکرد و رضایت کارکنان خود یاری رساند. خدمات ذکر شده در قالب گزارش هایی در دو سطح تدوین شده است: الف) گزارش بهینه­ کاوی شاخص های رضایت کارکنان ب) گزارش جامع مدیریت منابع انسانی

در این گزارش ها، تمامی ۱۴ عامل تاثیرگذار در ایجاد انگیزه و رضایت پرسنلی بررسی شده و در چهار سطح مورد مقایسه قرار می گیرد: ۱)شرکت های هم صنعت ۲) شرکت های هم استان ۳) شرکت های هم اندازه و ۴)تمامی شرکت هایی که رضایت کارکنانشان با همین مدل اندازه گیری شده است که در نتیجه آن به دقت می توان نقاط ضعف و قوت را در بهره­ گیری از منابع انسانی سازمان پیدا کرده و برای بهبود آن برنامه ریزی کرد.

جهت دانلود نمونه گزارش روی عکس کلیک کنید

 

 

 

 

 

logo-samandehi